Odgojitelji su jedni od najutjecajnijih modela djeci. Po njima djeca uče različite socijalne uloge i vještine, razvijaju samopouzdanje.
Mi odgojitelji starije skupine „Ribice“ nastojimo biti tolerantni, marljivi, srdačni, miroljubivi i slično, jer znamo da to djeca očekuju od nas, ali i mi od njih.
Da bi djecu poučili socijalnim vještinama nije dovoljno samo pričati o tome kako moraju biti ljubazna, velikodušna i slično. Kolegica i ja djeci osmišljavamo i pripremamo situacije u kojima djeca mogu učiti i usvojiti. Djeci nije dovoljno govoriti tome što se ne smije o što ne rade dobro, već je vrlo važno, a što i činimo, reći im kada nešto naprave dobro.
Pri poučavanju nastojimo djecu pozitivno potkrijepiti i pohvaliti, nagraditi, dati pozitivnu pažnju, ponašanje koje želimo da ga djeca zadrže ili razviju, a prekinuti i ignorirati ono koje želimo ukloniti iz dječjeg repertoara ponašanja. Nastojimo, što je vrlo važno, verbalno podržati dijete svaki put kada pokazuje socijalne vještine.
U načelu izbjegavamo kažnjavanje, jer ono za dijete ima komponentu ukazane pažnje. Npr. sramežljivo dijete pohvaljujemo i ohrabrujemo kada se druži s vršnjacima, koliko god to rijetko bilo. Pohvaljujemo ga i u društvu vršnjaka, ali mu ne poklanjamo pažnju kada se krije od gostiju.
Za nas je vrlo važno da dijete ozbiljno slušamo i dijelimo osjećaje s njim. Tako će ono biti empatično u odnosu s drugima. Vrlo je djelotvorna metoda igranja uloga. Npr. ako je dijete sramežljivo, kažemo mu: „Ja sam tvoj najbolji prijatelj. Uvijek se igramo onog što ja predložim i idemo kamo ja želim. Zamisli da ti danas želiš ići u kino jer silno želiš gledati, igra zadnji dan, a želim ići u ZOO vrt. Pokušaj me uvjeriti da idemo danas u kino.“ Nakon igranja uloga analiziramo kako se dijete osjećalo u svojoj ulozi. Ukoliko je bilo neuspješno, zamijenimo uloge te modeliranjem pokazujemo djetetu kako se ponašati, nakon čega opet razgovaramo o osjećajima i postupcima.
Važno je odgajati dijete toplo i podržavajuće te uvijek imati „u rukavu“ neko iznenađenje za trenutke kada je dijete, ponašanjem koje želimo razviti, stvarno zaslužilo pozitivno potkrepljenje.
Važno je razgovarati često s djecom, pokušati razumjeti što pokušavaju učiniti i što im je važno.
Dijete će se jako dobro osjećati kada samo uspije u nečemu. Kolegica i ja nastojimo ne zaboraviti pohvaliti takvo dijete.
Odgojitelj:
Jasminka Ivkić